سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارائه درس

 

وقتی که صدای (ن‍ ( و کلمه‌ی نان از زبان فراگیران گرفته شد از فراگیران می‌خواهیم کلمات دیگری را نیز یادآوری کنند که صدای (ن‍ ( داشته باشد.

بعد تصاویری را که همراه داریم به فراگیران نشان می‌دهیم و از فراگیران می‌خواهیم آنهایی را که اولشان با (ن‍ ( شروع می‌شود را جدا کنند. می‌پرسیم به این کلمات که اولشان هم صدا است چه می‌گویند؟ پاسخ می‌دهند: هم آغاز.

بعد از فراگیران می‌خواهیم کلماتی را که آخرشان یکی است را جدا کنند. بعد می‌پرسیم به این کلمات که آخرشان یک صدا است چه می‌گویند؟ پاسخ می‌دهند هم پایان.

از فراگیران می‌خواهیم کلمه نان را تکرار کنند. بعد می‌پرسیم نان را چه کسی می‌پزد؟ پاسخ می‌دهند نانوا. توضیح می‌دهند بعضی از مادرها در خانه نیز نان می‌پزند.

بعد می‌پرسیم بچه ها نان از چه چیزی تهیه می‌شود. بعضی از فراگیران پاسخ می‌دهند از گندم. می‌پرسیم آیا می‌دانید نان چگونه تهیه می‌شود؟ پاسخ می‌دهند نه خیر. آیا تمایل دارید با طرز تهیه نان آشنا شوید؟ می‌گویند: بله، پس از دو نفر می‌خواهیم که جلو بیایند و تهیه نان را برای شما نمایش دهند. یکی از فراگیران لباس محلی را پوشیده نقش مادر را بازی می‌کند و دیگری نقش دختری به اسم زهرا را بازی می‌کند.

معلم هم شروع به داستان گویی می‌کند: یک روز مادر زهرا به زهرا می‌گوید: دخترم برو از نانوایی نان بخر. زهرا به نانوایی می‌رود و می‌بیند صف نانوایی شلوغ است و برمی‌گردد. مادرش می‌گوید: دخترم چرا نان نخریدی پاسخ می‌دهد صف شلوغ بود رفتم جلو نان بخرم مردم اجازه ندادند. گفتند برو نوبت خودت که شد بیا جلو من هم خسته شدم و آمدم. مادر گفت دختر گلم! تو باید در صف نانوایی یا هر جای دیگر به حقوق دیگران احترام بگذاری و منتظر بمانی تا نوبت خودت برسد.

زهرا گفت حالا می‌شود نان را خودت بپزی؟ من می‌خواهم یاد بگیرم که نان چگونه تهیه می‌شود. مادر وسایل پخت نان را آماده کرد و دست به کار شد. مادر گفت: دخترم نان با هزار زحمت تهیه می‌شود. اول کشاورزها باید گندم را بکارند و در زمینها کار کنند و آنقدر به گندم‌ها برسند تا گندم رشد کند. وقتی گندم رشد کرد در فصل تابستان کشاورزان گندم را درو می‌کنند. بعد از آن به آسیاب می‌برند و آرد تهیه می‌کنند. بعد با آرد خمیر درست کرده و نان درست می‌کنند. برای تهیه نان، تخته و وردنه نیز لازم است. پس زهراجان ما باید قدر نان را بدانیم. چون نان با سختی تهیه می‌شود و ما نیز باید از آن درست استفاده کنیم. معلم از همکلاسیها می‌خواهد که دوستانشان را تشویق کنند.

بعد از اینکه فراگیران با طرز پخت نان آشنا شدند از آنها می‌خواهیم انواع نان را نام ببرند. (نان سنگگ ـ نان بربری ـ نان لواش و . . . ) و یکی یکی نان‌ها را به فراگیران نشان می‌دهیم. از فراگیران می‌خواهیم تک تک متن کتاب را بخوانند و اشکالات را رفع می‌کنیم. یک بار دیگر معلم متن درس را به صورت شمرده و کلمه به کلمه می‌خواند و دانش‌آموزان با انگشتان زیر کلمه‌ها خط می‌برند.

از فراگیران می‌خواهیم صدای جدید را بخش و صداکشی کنند. بعد دوباره از آنها می‌خواهیم صدای جدید را تکرار کنند. بعد توضیح می‌دهیم که (ن‍ ن) هم مانند شکلهای دیگر (ب و آ و . . ) دو شکل دارد. (ن‍( غیر آخر و (ن) آخر. می‌پرسیم چرا می‌گوییم (ن‍( غیر آخر؟ پاسخ می‌دهند چون در آخر نمی‌آید. می‌پرسیم چرا می‌گوییم (ن) آخر؟ چون در آخر می‌آید.

بعد شکل (ن‍ ن) مهمان جدید را با کمک فراگیران وارد جدول می‌کنیم.

از فراگیران می‌خواهیم چند کلمه بگویند که (ن‍(  غیر آخر دارد. می‌گویند: نان، نانوا، انار.

بعد می‌خواهیم چند کلمه بگویند که (ن) آخر دارد. می‌گویند: آسمان، باران، نان.

تشویق می‎کنیم:

گل گفتی آی گل گفتی           مثل یه بلبل گفتی

جواب عالی دادی                 عنچه بودی شکفتی

از فراگیران می‎‌خواهیم که (ن‍ ن) را بنویسند تا اشکالاتشان را رفع کنیم.

بعد از فراگیران می‌خواهیم پای تخته آمده و با کمک دوستانشان ترکیبات زیر را بنویسند.

(ن‍( با (آ) چی می‌شه؟             پاسخ می‌دهند: نا ، نا ، نا می شه

(ن‍( با (ـَـ) چی می‌شه؟           پاسخ می‌دهند: نَ ، نَ ، نَ می شه

(ن‍( با (او) چی می‌شه؟            پاسخ می‌دهند: نو ، نو ، نو می شه

از دانش‌آموزان می‌خواهیم که خودشان را تشویق کنند.

در صورت وجود اشکال، اشکالات دانش‌آموزان را رفع می‌کنیم. در آخر، فراگیران همکاری با والدین و دوستان و همچنین حقوق دیگران را یاد می‌گیرند.


» نظر